Sejarah Ting. 6


Sejarah pengajian di peringkat tingkatan enam  Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Falahiah bermula apabila pengambilan pelajar ulungnya dimulakan pada bulan mei tahun 1989. Seramai 23 orang pelajar sulungnya memulakan pengajian di tingkatan 6 rendah dengan penawaran 5 mata pelajaran pilihan iaitu; Pengajian Am, Bahasa Melayu, Bahasa Arab, Syariah dan Sejarah. Dan pada tahun 1990 seramai 15 orang pelajar didaftarkan  sebagai kumpulan kedua dengan pakej mata pelajaran yang sama. Pada tahun 1991 berlaku perubahan pakej mata pelajaran yang ditawarkan kepada 22 orang pelajar yang menduduki tingkatan 6 rendah, iaitu Pengajian Am, Bahasa Arab, Kesusasteraan Melayu, Syariah dan Sejarah. Dan akhirnya sekali lagi pakej mata pelajaran yang ditawarkan kepada seramai 34 orang pelajar berlaku perubahan dengan 5 subjek iaitu Pengajian Am, Bahasa Arab, Syariah, Usuluddin dan Sejarah.

Pada tahun 1998 pengambilan pelajar perempuan dimulakan, perubahan ketara ini telah membuka sejarah baru bagi pengajian peringkat menengah tinggi di sekolah ini dan sekaligus dapat melonjakkan kecemerlangan prestasi STPM. Tahun 2001 semakan semula kurikulum tingkatan 6  telah dilakukan dan  perubahan pakej mata pelajaran juga berubah dengan hanya 4 subjek sahaja ditawarkan kepada pelajar-pelajar ketika itu iaitu tidak termasuk Usuluddin. Perubahan pakej ini telah memberi kesan kepada kemerosotan pelajar ke IPTA, oleh itu pakej 5 subjek terpaksa ditawarkan semula bagi jurusan agama iktisas dan kekal sehingga kini.

Dan pada tahun 2008 transformasi telah  dilakukan dalam pengurusan dan pelaksanaan tingkatan 6. Dengan pejenamaan semula tingkatan 6 kepada pusat pengajian prauniversiti dan penyusunan semula struktur heraiki pentadbiran dan pengurusan prauniversiti, sekali lagi telah mengangkatkan martabat dan status pengajian di- tingkatan 6. Pengurusan dan pentadbiran tingkatan 6 telah memasuki fasa baru dengan pengwujudan dan pengstrukturan semula jawatan tenaga pengajar sebagai penambahbaikan pengurusan dan pelaksananaan pengajaran dan pembelajaran di tingkatan 6. Dalam pengurusan berkenaan, diwujudkan jawatan Guru Penolong Kanan Tingkatan 6, Guru Kokurikulum (Gerko) Tingkatan 6 dan jawatan Pengetua di sekolah-sekolah yang mempunyai tingkatan 6 dinaikkan ke gred DG52.

Guru Penolong Kanan Tingkatan 6  bertanggungjawab mengurus semua hal ehwal berkaitan tingkatan 6 dari segi pentadbiran, kurikulum, hal ehwal murid, kokurikulum dan kebajikan. Pelaksanaan waktu pengajaran juga lebih fleksibel serta dalam pelbagai pendekatan dan kaedah. Pendekatan baru diperkenalkan dalam bentuk pengkuliahan, tutorial, penyelidikan dan konsultasi akademik dan penambahbaikan ini sejajar dengan pengajian di peringkat  prauniversiti serta perubahan kurikulum dan pentaksiran secara holistik pada tahun sesi 2012/2013 akan  memberi impak yang positif ke arah memperkasakan pengajian di peringkat prauniversiti dalam sistem pendidikan negara. Dan pada Mei 2012 Kehort. Pertama sistem modular akan bermula dengan rasminya dan sekaligus mengubah sistem pembelajaran dan pengajaran serta pentaksiran dan penilaian di tingkatan enam secara menyeluruh sesuai sebagai prauniversiti sebagaimana yang pernah ditegaskan oleh Tan Sri Alimuddin bin Mohd Dom - Mantan KPPM -: “Tingkatan Enam perlu dibezakan dengan menengah biasa kerana ia adalah peringkat yang lebih tinggi dalam  sistem persekolahan” , “Pendidikan Pra-U di Tingkatan Enam seharusnya sama dengan persekitaran di Kolej Matrikulasi, IPG dan IAB yang sistem pembelajarannya sama seperti Universiti”